معرفی شرکت خلاق "گروه سوچن"

گروه سوچن وابسته به شرکت توسعه هنر و فناوری مکران اکسون و  یک شرکت اجتماعی (Socal enterprise)  است. مینا شیرانی این شرکت را  با رویکرد کارآفرینی اجتماعی و با تمرکز بر روی زنان بلوچ از ابتدای سال1396 بنیان گذاری  کرد.

با توجه به محرومیت های موجود سوچن تلاش می کند با نوآوری و خلاقیت  زمینه اشتغال و درآمد پایدار  برای زنان بلوچ در روستاها و حاشیه شهرها ایجاد و به توانمندسازی و ارتقای سطح معیشت و زندگی آنها کمک کند.

اکثر زنان بلوچ سوزن دوزی را به عنوان یک هنر موروثی از بچگی می آموزند و به دلیل وجود این ظرفیت سوچن برنامه ریزی  خود را بر مبنای این هنر با ارزش زنان بلوچ قرار داده است اما شیوه ای را برای فعالیت اجرا می کند که در آن نگاه خیریه و ترحم آمیز به هنر دست زنان سیستان و بلوچستان حذف شود و محصولاتی با کیفیت و هنری ارائه و مشتریان صرفا به دلیل زیبایی، کیفیت و هنر به کار رفته در محصولات انها را خریداری کنند.

سوچن بر روی تجاری سازی وبرندسازی محصولات تولید شده توسط زنان بلوچ کار می کند و بر روی بخش های ایده پردازی،طراحی،نیاز سنجی بازار،تولید،بسته بندی،تولیدمحتوا،مارکتینگ و فروش محصولات  تمرکز کرده است.

 

در بخش معرفی شرکت های خلاق، مصاحبه ای داریم با خانم مینا شیرانی (مدیرعامل)  شرکت خلاق " توسعه هنر و فناوری مکران اکسون "( برند سوچن)


توضیحی در خصوص تاریخچه ایجاد سوچن بفرمایید؟

بعد از اینکه به دلایل شخصی در استان سیستان وبلوچستان ساکن شدم همیشه این دغدغه را داشتم که از ظرفیت صنایع دستی در این استان آنطور که باید استفاده نمی شود، در حقیقت پتانسیل زیادی وجود داشت که استفاده مناسب از آن نمیشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با رویکردی نوین در این حوزه فعالیت کنم.  گروهی تشکیل دادیم و مدتی روی موضوع بررسی و تحقیق کردیم و نهایتا بعد از حدود یک سال بررسی و مطالعه طرحی را تهیه و توانستیم از پارک علم فناوری سیستان و بلوچستان پذیرش بگیریم.

از ابتدای سال 1396 فعالیت رسمی سوچن شروع شد، حدود یکسال به ایجاد زیرساختها و تشکیل تیم ها و گروه های داخلی و تست تولید گذشت و تقریبا از اردیبهشت سال 1397 رسما وارد بازار فروش شدیم.

 

شما به چه نیازی از مخاطب پاسخ می دهید؟

یکی از نکات مهمی که نیازش احساس میشد بحث برند سازی و تجاری سازی صنایع دستی سیستان و بلوچستان بود، یعنی طی این سالها علی رغم ارزش بالایی که محصولات تولیدی به خصوص سوزن دوزی داشتند اما هیچ وقت روی برند سازی و تولید با کیفیت و مخاطب پسند آنها اقدامی نشده بود. ما تلاش کردیم ضمن حفظ اصالت و هویت نقوش و طرح های بومی و سنتی استان طراحی های مدرن تر که به سلیقه مشتریان نزدیک تر باشد انجام دهیم، روی برند سازی کار کردیم و همچنین در بحث بسته بندی محصولات صنایع دستی هم ورود جدی داشتیم که منجر به بسته بندی های شکیل و متناسب با ارزش محصولات شد.

همچنین ما با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و همچنین راه اندازی فروشگاه آنلاین دسترسی مردم به محصولات را تسهیل کردیم.

 

 

به چه روشی با تولیدکننده ها و هنرمندان سیستان و بلوچستان  در ارتباط هستین؟ روش خرید محصولات و ارائه اونها در سوچن  به چه شکلی هست؟

پروسه ایده پردازی تا فروش در سوچن  به شکلی برنامه ریزی شده که تولید تمام محصولات  در روستاهاو حاشیه شهرها  انجام شود.

بر اساس نیازهای بازار، ایده های اعضای سوچن در جلسات اتاق فکر طرح و بعد از بررسی و تصویب نهایی به بخش طراحی سپرده می شوند.در بخش طراحی، ایده های مصوب توسط گرافیست ها و با استفاده از نرم افزار اختصاصی طراحی و سپس به اتاق فکربازگشته و در صورت تصوبب نهایی وارد مرحله بعد می شوند.

در این مرحله نسخه های چاپ شده طرح ها، به کارگاه نمونه زنی تحویل و در آنجا با نظارت طراحان، نمونه اولیه تولید می شود، در زمان اجرای طرح ها و در صورت لزوم تغییراتی در تکنیک مورد استفاده، طرح ،رنگ و ... انجام و نهایتا نمونه نهایی آماده می شود.در مرحله بعد نمونه اولیه به بخش اجرایی مربوطه سپرده و در قالب پک هایی شامل نمونه طرح، پارچه، نخ ها و سایر وسایل موردنیاز آماده و به روستاهای هدف ارسال می شوند. در حال حاضر زنان پنج روستا در  بلوچستان مشغول به تولید محصولات  هستند.

در این مرحله کارها تحویل زنان روستایی شده و آنها با نظارت سرپرستی که در هر روستا وجود دارد و با مسوول بخش مربوطه در شرکت در ارتباط و تعامل است نسبت به انجام و آماده سازی کارها اقدام می کنند و بعد از اتمام کار و تایید توسط مسئولان مرتبط دستمزد آنها بلافاصله پرداخت می شود.

در مرحله بعد کارها کنترل کیفیت شده و بعد از انجام عملیات تکمیلی در کارگاهی در حاشیه شهر زاهدان و توسط تعدادی از زنان سرپرست خانواده آماده سازی شده و همزمان با تهیه شناسنامه هر کالا در بسته بندی مربوطه قرار گرفته و تحویل واحد فروش

می شوند. محصولات اماده شده توسط واحد بازرگانی و فروش و از طریق راه های ارتباطی مانند وب سایت،شبکه های اجتماعی،حضور در

نمایشگاهها و ... ارائه می شوند.

در حال حاضر چند نفر در سوچن مشغول به فعالیت هستند؟

در حال حاضر 15 نفر در دفتر مرکزی سوچن به صورت ثابت مشغول به کار هستند و حدود 250 نفر از زنان هنرمند بلوچ هم در پنج روستا و یک کارگاه در حاشیه شهر زاهدان به صورت خانگی مشغول به همکاری با سوچن هستند.

 

تا چه میزان به اهداف اولیه دست پیدا کرده اید و به موفقیت رسیده اید؟

فکر می کنم به لطف خدا و با تلاش و فعالیت های اعضای گروه سوچن ما چند گام از برنامه های تعریف شده جلو هستیم اما تا رسیدن به موفقیت و انچه در ذهن داریم هنوز فاصله هست.

استقبال مردم از محصولات سوچن چطور بوده است؟

خدا رو شکر در معرفی محصولات به مردم و همچنین جلب نظر آنها تقریبا موفق بوده ایم، امروز مشتریان وفاداری داریم که بیشتر از یکسال است که به صورت مرتب از محصولات سوچن خریداری می کنند.

 آیا برنامه ای برای ورود به عرصه بین الملل هم دارین؟

با توجه به اینکه محصولات سوچن تقریبا در دسته کالاهای تزیینی و لوکس قرار می گیرند بعد از ایجاد نوسانات در بازار ما نگران کاهش تقاضای بازر داخلی شدیم و به همین دلیل فعالیت های بین المللی را زودتر از انچه در برنامه داشتیم استارت زدیم. امروز می توانم بگویم که محصولات سوچن به بیش از 30 کشور جهان صادر شده و در حال گسترش فعالیت های بین المللی مان هستیم.

به زودی دفاتر فروش سوچن در شهر لیون فرانسه، برای فروش فیزیکی و اینترنتی در  محدوده اروپا، شهر هیوستون برای فروش اینترنتی در کشور آمریکا و ونکوور برای فروش اینترنتی در کشور کانادا راه اندازی خواهد شد.

    

    

 

راه های ارتباطی:
وب سایت فارسی:
www.souchen.ir
وب سایت انگلیسی:
www.souchen.org
اینستاگرام:
https://instagram.com/souchen.studio
تلگرام:
https://t.me/souchenstudio
ایمیل:
Info@souchen.ir

 

 

خلاصه مطلب :
محصولات سوزن دوزی «سوچن» ، تولید زنان هنرمند بلوچ

نوع محتوا: معرفی شرکتهای خلاق