نوکو به معنی «نوآوری کودک»، پایگاهی است برای آموزش والدین و کودکان در فضای مجازی، که با هدف ارتقای دانش و فرهنگ صحیح پرورش کودک و با نگاهی آموزشمحور و با ارائهی محتواهایی با کیفیت و البته به زبان ساده، با استفاده از منابع علمی معتبر دنیا ایجاد شده تا خانوادهها بتوانند از آن استفاده کرده و به نوعی پاسخ تمام سؤالات و دغدغههای خودشان را در بازهی زمانی پیش از بارداری تا دوران نوجوانی فرزندشان از «نوکو» بگیرند.
گفتگوی این بخش در خصوص معرفی وب سایت و اپلیکیشن ویژه مادران و کودکان یعنی "نوکو" و مصاحبه با اقای امیر جهان تیغ، مدیرعامل این مجموعه است.
در حقیقت میتوان گفت که ایدهی نوکو به نوعی از دغدغهی شخصی من راجع به دختر خودم شروع شد و در این دوازده سال همیشه به دنبال منابع و مراجعی بودهام که بتوانم پاسخ سؤالاتم را راجع به مسائل مختلف آموزشی، پرورشی، بحث سلامت جسم، سلامت روحی و روانی بچهها، نحوه تربیتشان و به طور کلی فرزند پروری پیدا کنم. و به طور کلی نگرانیها و دغدغههای شخصی این ایده را شکل داده است.
از ابتدای سال 96، تولید محتواها با کمک هیأت علمی نوکو، کادر فنی و تیم اجرایی شرکت آغاز شد. بیش از دو سال هست که در حال تهیهی محتواهای ویدیویی و پادکستهای صوتی مناسب در حوزهی فرزندپروری هستیم و اپلیکیشن و سایت نوکو هم تقریباً از ابتدای سال 98 در دسترس مردم قرار گرفته و استفاده از آن هم رایگان است.

- فعالیت وب سایت و اپلیکیشن نوکو دقیقا چیست؟
همونطور که در بخش معرفی ذکر شد؛ حوزهی فعالیت نوکو بحث فرزندپروری است. ما در وبسایت و اپلیکیشن، چهار دستهی اصلی تعریف کردهایم؛ که شامل «پزشکی و سلامت»، «زندگی پلاس» (که همان سبک زندگی است)، «روانشناسی و تربیت» و «فرزند من» مي باشد .
این چهار دسته در حقیقت مسائلی را در حوزههای متناسب با نام خود مطرح میکنند که در فایلهای ویدیویی کوتاه دو تا سه دقیقهای، راجع به سوالات و دغدغههای والدین طرح موضوع (پرسش) شده، سپس به آن پاسخ داده میشود و در صورت لزوم با ذکر مثال، جمع بندی و نتیجهگیری میگردد. فرض ما بر این بوده است که والدین ویدیوی قبلی و بعدی را نمیبینند و هر ویدیو تقریباً مستقل است و پاسخگوی يكي از سوالات اساسی پدرها و مادرهاست.
- جامعه مخاطبان شما چه کسانی هستن؟ شما چه هدفی را برای این جامعه مخاطب در نظر دارید؟
به طور کلی نوکو در3 فاز تعریف شده است:
فاز اول : جامعهی مخاطبان ما والدین هستند که تحت عنوان “NOKO Parents” نامگذاری شده است.
در این فاز، محتواهایی تولید میگردد که مناسب پدرها و مادرهاست و راجع به فرزندپروری و دغدغههایی است که راجع به رشد و پرورش فرزند یا فرزندانشان وجود دارد. والدین میتوانند از طریق ویدیوها، پاسخ سؤالاتشان را بگیرند؛ در این زمینه مهارت کسب کنند؛ راهکار پیدا کنند و بیاموزند.
فاز دوم “NOKO Kids” هست که در آن، محتواهایی تولید میشود که مخاطبش کودکان هستند. به گونهای که بتوانند به صورت مستقل ، اپ نوکو کیدز را روی تبلت خود نصب کرده و از آن استفاده کنند.
این مجموعه بیشتر جنبهی آموزشی، پرورشی و فرهنگ سازی دارد و در حقیقت به نوعی میتوانیم خیال پدرها و مادرها را آسوده کنیم از اینکه که در یک محیط سالم و آموزش به صورت غیر مستقیم، فرهنگسازی میکنیم؛ مهارتهای مختلف برای کودکان را آموزش میدهیم و همچنین در زمینهی هوش و خلاقیت و استعدادیابی، برنامههای ویژهای نیز داریم.
فاز سوم را هم به نام “NOKO Teachers” در نظر گرفتهایم که مربوط به محتواهایی است که برای معلمین مقطع دبستان و مربیان مهد کودک تولید میشود که ایشان به آخرین مطالب روز دنیا در زمینهی حرفه ي خود، بحثهای پرورشی و سبکهای مختلف آموزشی دسترسی داشته باشند و همچنین میتواند پایگاهی برای بحث و تبادل نظر این قشر عزیز در مورد مسايل آموزشي و پرورشي فرزندانمان باشد.
- محتواهایی که شما در نوکوایجاد می کنید چه حوزه هایی رو شامل میشه؟
همانطور که عرض کردم در نوکو چهار دستهی اصلی داریم:
دستهی نخست، بحث «پزشکی و سلامت» است که خود آن از زیر دستههایی تشکیل شده مانند:
- تغذیه
- بهداشت و مراقبت
- بارداری
- درمان
دسته ی اصلی دیگری که داریم «روانشناسی و تربیت» است که زیردسته های آن عبارتند از:
- مهارتهای اجتماعی
- مهارهای زندگی
- فرزند پروری
دسته ی اصلی بعدی «زندگی+» (یا سبک زندگی) است که زیر دسته های آن شامل:
- ثروت و موفقیت
- ورزش و تندرستی
- زیبایی
- آشپزی
- ایمنی
- بیشتربدانیم
و دسته ی چهارم هم «فرزند من» که دارای زیردسته هایی با نامهای زیر میباشد:
- هوش، خلاقیت و استعدادیابی
- بازی
- دانستنیها
- سرگرمی
- قصه و داستان

- روش درآمدزایی شما از نوکو به چه صورت است؟
ما محتواهای ویدیویی و فایلهای صوتی خودمان را در نوکو به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میدهیم؛ و مخاطبان میتوانند از سایت و اپلیکیشن ما که در آن هزاران محتوا در زمینهی فرزندپروری گنجانده شده است ، استفاده کنند.
در قسمت «نوکو+» سرویسهایی ارائه میشود که این سرویسها به صورت آبونمان تعریف شده است و در صورت تمایل به استفاده از آنها، هزينه مربوط پرداخت مي گردد.
سرویسهای مختلفی در حال تعريف و برنامه ریزی مي باشد؛ منتها اولین سرویسی که ما در بخش «نوکو+» قرار دادهایم، سرویس «همپای مادر» است.
در حقیقت «همپای مادر» یک مشاور، کارشناس و پشتیبان مادر در دوران بارداری و پس از زایمان است که تمام سوالات، دغدغهها و مواردی را که برای مادر در طول مدت شبانهروز پیش میآید به صورت آنلاین و به صورت شبانهروزی پاسخگوست.
در کنار این همپا، متخصصین رشتهی کودک، تغذیه و روانشناسي هم حضور دارند که سوالات تخصصیتر را پاسخ میدهند و برنامههايي به مادر ارايه میدهند که راهکارهایی برای رفع دغدغهها و نگرانیهایش به همراه داشته باشد.
این سرویس به صورت آبونمان تعریف شده است و به صورت بستههایی با تعرفههای مختلف بسته به امكاناتي كه دارد (شامل: بستهی ساده، بستهی برنزی، بستهی نقرهای و بستهی طلایی) ارائه میگردد.
- آماری از بازار و بازخورد مخاطبانتان دارید؟
همانطور که پیش از این عرض کردم، اپلیکیشن نوکو از ابتدای سال 98 در «کافه بازار» و “Google store” قرار گرفته و محتواهای ویدیویی موجود در آن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد و سایت ما نیز به نشانی www.noko.ir موجود است که مردم میتوانند به این سایت مراجعه کنند و از محتواهای رایگان آن در زمینهی «فرزند پروری» استفاده ببرند.
اما اگر بخواهیم از لحاظ آماری، تحلیلی داشته باشیم اپلیکیشن ما از ابتدای قرارگیری در کافه بازار بیش از 10 هزار نصب داشته و سایت هم روزانه بین 2 تا 3 هزار نفر بازدید دارد و این در حالی است که ما هنوز به صورت جامع و کامل بحث بازاریابی را شروع نکردهایم و مارکتینگ اصلی نوکو با رونمایی از «سرویس همپا» -که خدمتتان توضیح دادم- آغاز میشود.
در فضای مجازی هم استقبال خوبی از نوکو شده است و کانال اینستاگرام ما هم طرفداران زیاد و پر و پا قرصی دارد. نشانی صفحهی ما در اینستاگرام نیز noko.ir است.
- چقدر تاکنون تولید محتوا کرده اید؟
تا امروز حدوداً 1000 فایل ویدیویی تولید کردهایم و البته تعدادی هم پادکست صوتی داریم برای مواردی که تصویرسازی کار مشکل بوده و یا امکان آن میسر نبوده؛ اما بیش از 90 درصد محتواهای ما بهصورت ویدیویی است.
حدود 2000 فایل هم در دست تولید داریم که در مراحل مختلف تولید قرار دارد.
يك بخش از فایلها، بصورت دوبله-ترجمه هستند و از منابع معتبر علمي استخراج شده اند ؛ البته لازم به ذکر است که تمام فایلهای خارجی ما پس از ترجمه، با توجه به دستهبندی خود، به متخصص مربوطه سپرده شده و اگر تغییرات یا اصلاحاتی لازم باشد، بر روی آنها اعمال شده و به نوعی بومیسازی محتواها انجام میشود. سپس در ادامهی روند تولید، دوبله شده و در انتها تدوین میگردد.
در حقیقت ما هیچ فایلی نداریم که بهطور 100 درصد خارجی باشد و تمام محتواهاي خارجي به نوعی بومیسازی شده اند. بخش دیگری از محتواها هم کاملاً توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی تولید میشود که مراحل تولید این موارد، به طور کامل و از صفر تا صد بومی است.
این 2000 فایلی که در دست تولید است، در مراحل مختلف این زنجیرهی تولید قرار دارند که بهتدریج آماده شده و به 1000 فایل موجود میپیوندند.
- چشم انداز نوکو چیست؟
چشم انداز نوکو اينگونه تعريف شده است که نوکو میخواهد پایگاه و مرجعی برای تمام خانوادههای ایرانی باشد که هر پرسشی راجع به فرزندپروری داشته باشند به آن مراجعه کرده و جواب خود را دریافت کنند. در حقيقت در تمام زمینههای پزشکی و سلامت، مباحث روانشناسی و تربیت، مقوله سبک زندگی و موارد پرورش هوش و خلاقیت و استعدادیابی و ديگر موارد مربوط به رشد و پرورش كودك ، نوكو بتواند به خانواده ها كمك كند .
- محتواهای علمی چه طور تایید می شوند؟
ما در هر بخش ، متخصص يا متخصصين مربوط را داریم که تمام محتواها به سمع و نظر ايشان میرسد و اگر موضوعات ما بهصورت دوبله - ترجمه باشد، ایشان بر ترجمهها نيز نظارت کامل دارند و به هر نحوی که لازم باشد محتواها بومیسازی میگردند.
اگر مواردی هم از لحاظ متخصص مربوط مورد تأیید قرار نگیرند، رد شده و بايگاني ميگردند. در مورد محتواهای بومی هم -که پیش از این ذکر شد- كليه محتواها ، توسط کارشناسان و متخصصين ايراني داده شده و مراحل توليد آن بطور كامل در موسسه ما انجام مي پذيرد .
فایلها به صورت متنی، تصویری یا صوتی از کارشناسان و متخصصین مربوط گرفته میشود؛ كه همگي آنها ، دارای مدارک معتبر علمی و مجرب در رشته خود هستند و قاعدتاً نظارت بر مطالب چه به صورت خارجی و چه به صورت داخلی حتماً توسط ایشان انجام مي پذيرد و کیفیتشان از لحاظ علمی کنترل میگردد.
- آیا در این مدت به دستاوردی رسیده اید؟
بله، مؤسسه فرهنگی نرم گستر کاربر هزاره سوم در ابتدای سال 98 به عنوان شرکت خلاق شناخته شد و محصول نوکو نیز در یازدهمین جشنواره رسانه های دیجیتال در مرداد ماه 98 موفق به کسب رتبه سوم اپلیکیشن موبایل در بخش کسب و کارهای نوپا گردید .
مراجعه به وب سایت