گفتگو با مدیر مجموعه صنایع دستی بی سان

قلمکاری اصیل «بی­سان» (به وسیله قلم) هدیه، سوغات و صنعت دست فاخر و نفیس اصفهان

محمدعلی چیت­ ساززاده شرکت هنرآفرینان قلمکاری محور

 

- چه شد که وارد حوزه صنایع­ دستی شدید؟

* وجود سابقه تجاری مقبول خانوادگی در میان خریداران پارچه­های قلمکاری با عنوان «اخوان چیت­ساززاده»؛

* لزوم ایجاد تغییر در بازار محصولات صنایع ­دستی و به طور خاص قلمکاری به دلیل عدم­تحول و رکود حاصل از آن (لزوم تلفیق آموزه­های موجود در مباحث مدیریتی و اجرایی با نگاه مهندسی ارزش، که توجه به تغییر برای حفظ روند صعودی در  چرخه حیات جمیع کسب­و­کار­های اقتصادی را گوشزد می­نمایند)؛

* حضور دانش ­آموختگان مرتبط با رشته­های متناسب و مشاوران متخصص در اجرای ایده، در همراهی پیشنهاددهندگان؛

* توان تولید کامل بومی پارچه­های قلمکاری، از مواد اولیه گرفته تا مرحله نهائی و عرضه؛

* ارائه نظرات کارشناسان برای مبنا قراردادن تولیدات دستی برای کسب درآمد بر اساس دیدگاه­های مرتبط با توسعه ­پایدار اصفهان؛

* توانائی ایران در جذب گردشگر و صادرات محصولاتی از این قبیل به کشورهای خارجی


- «بی­سان» را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

«بی‌سان» از سال 1394 با فرض «اعتلای جایگاه این کالای سنتی به مثابه طلای صنایع‌دستی ایران» براساس گردهمائی 8 نفر بنیان‌گذار شروع به فعالیت کرد. این مجموعه نخستین شرکت هنر-دانش‌بنیان است که با محوریت قلمکاری اصیل بر ذوق و خلاقیت علمی سرمایه‌های انسانی، و اندکی بهرمندی از پیشینه حرفه خانوادگی بعضی اعضای خود (اخوان چیت‌ساززاده) تکیه دارد.

«بی‌سان» با مفهوم یکتائی در پی ایجاد حس تمایز و یگانگی در مخاطبین خود است. از طرف دیگر با در بر داشتن معنای "همانند خورشید باش (Be Sun)" همواره چون اشعه‌های طلائی رنگ خورشید و نور گسترده آن، به دنبال پایداری و گستردگی در تمام جهان است.

تیم کاری «بی­­سان» که نمایندۀ فرهنگ‌وهنر ایران است، برای احیاء قلمکاری اصیل و فراهم ساختن انتظارات مردم هنردوست جامعه امروز گام برداشته است. این انتظارات در میان انبوه تولیدات مشابه بدون کیفیت و حتی گاهی منزجرکننده به کلی نادیده گرفته شده است. در حالی که امکان عرضه بسیار والاتر محصول را با روندی تکاملی از شناخت محیط و عواملی چون پارچه، رنگ، نقش و همچنین با ایجاد کاربری‌های متفاوت مطابق با سلیقه و نیاز امروز وجود دارد.

«بی­­سان» با تولیدات منحصر به فرد خود سعی دارد که به طور مستمر چندین گام از رقبای خودپیشی داشته باشد و با نگهداری سطح کیفی بالا، باعث ایجاد انگیزه در جهت تولید و مصرف شایستۀ خود می‌گردد.

اما به طور مشخص آن چه در مورد ویژگی­های محصول نهائی «بی­سان» می­توان نام برد، عبارت است از:

* استفاده از پارچه کاملاً ارگانیک (100% پنبه­­ای) با تراکم و ظرافت بافت بهینه؛

* بکارگیری رنگ­هائی با ثبات در مقابل نور حداقل 4 و در مقابل شست­وشو و مالش خشک حداقل 3 (مطابق استاندارد ملی ایران-7729

* تولید قلمکاری اصیل و سنتی با استفاده از قلم و با ارزش واقعی کار دست در 5 رنگ و بیش­تر؛

* انتخاب ترکیب­­بندی و ساختار طرح­ها و نقوش بر اساس شیوه صحیح هنری آن­ها



- چه پیوندی بین «بی­سان» و کسب ­وکار دیجیتال ایجاده کرده­ اید؟

تلاش مستمر برای تبلیغ «بی­سان» بر بستر فضاهای مجازی مختلف از جمله سایت (www.Be-Sun.ir)، پیج اینستاگرامی (@BeSun.Co) و کانال تلگرامی (@BeSunCo) که بعضاً با فروش محصولات نیز همراه می­شوند، از جمله سازوکارهای تحت پیگیری در مدیریت بازرگانی مجموعه به منظور استفاده از ظرفیت­های بازرگانی دیجیتال است.

همچنین سایت­های انتشار ویدئو مثل یوتیوب و آپارات به ترتیب با آیدی­های (Be Sun Co. و بی سان) بسیار در نشان دادن شیوه اصیل تولید قلمکاری به کمک تیم روابط­ عمومی و بازرگانی ما می­ آیند.

- کمی از جایگاه شهر خودتان در این حوزه بفرمائید؟

با توجه به این که اصفهان از لحاظ جاذبه توریستی وموقعیت خاص جغرافیائی و همچنین داشتن معماري و صنایع دستی ازجایگاه والایی برخوردار است موجب می­گردد که این استان مورد توجه مسافران و هنردوستان قرار گیرد که این خود زمینه اشتغال­زایی را فراهم می­سازد. در این راستا قابل ذکر است که در دوره صفوي راسته بازار قیصریه به تولید قلمکار اختصاص داشته است، لذا گسترش طرح وتولید این محصول با ارائه برنامه مدون این قابلیت را دارد که فرصت­هاي شغلی را براي افراد علاقمند فراهم سازد؛ خصوصاً در ایامی که گردشگران خارجی موقعیتی مناسب­تری جهت حضور در کشور را یابند، صنایع­­ دستی نیز جلوه­اي بیش­تر در نگاه مسافران پیدا خواهد کرد.

- تحصیلات دانشگاهی شما با حوزه کاریتون مرتبط بوده؟

از جائی که اینجانب به عنوان مدیرعامل مجموعه در مقطع دکترای مدیریت و کارشناسی­ارشد مدیرت­اجرائی تحصیل داشته­ام، و به علاوه حوزه تولیدمان را سرکار خانم مرتضوی با مدرک فوق­لیسانس هنرهای اسلامی عهده­دار هستند که با همکاری اخوی بنده در جایگاه مدیر بازرگانی (فارغ­التحصیل ارشد EMBA) تیم کاملی تشکیل می­دهند؛ می­توان گفت که خوشبختانه تحصیلات دانشگاهی تیم ما کاملاً با حوزه فعالیتمان مرتبط و متناسب هست.

- چه مشکلاتی در ابتدای راه خود برای ایجاد این مجموعه داشتید و چگونه با آن­ها مقابله کردید؟

شاید اصلی­ترین مشکلات پیش­روی «بی­سان» را ناآشنائی عموم جامعه و در برخی مواقع مسئولان ذی­ربط با مفهوم صحیح قلمکاری اصیل که از دیرباز به صورت کاملاً دستی و با استفاده از قلم­ مو (نه به شکل چاپی با قالب­های چوبی) تولید می­شده است، از یک سو و از طرف دیگر شیوه شناسائی افراد مستعد همکاری برای تأمین سرمایه انسانی یه مجموعه تولیدکننده صنایع ­دستی که کاملاً قائم به افراد هست، دانست.

تبعاً برای مورد نخست، آگاهی­رسانی از طرق مختلف مثل جراید، مجلات و فضاهای مجازی، و همچنین بهره­مندی از قابلیت استادان حوزه­های مرتبط (هنر، صنایع­دستی، رسانه و...) شگرد مقابله و اصلاح بوده و کماکان نیز هست.

اما در خصوص جذب همکاران، به مرور تدوین شیوه­ نامه ­های مصاحبه، کارآموزی، استخدام و شراکت را می­توان از جمله مواردی دانست که به مراتب اکنون ما را در بخش تأمین منابع انسانی یاری­ بخش بوده ­اند.

- یک مدیر موفق مثل شما فعالیت­های روزانه­اش به چه صورت هست و فوت کوزه­گری شما در مدیریت چیست؟

این که همواره بخشی از فعالیت­های روزانه هر مدیر صرف رسیدگی به امور جاری می­شوند، اجتناب­ناپذیر است. اما غیر از آن توجه به مسائل استراتژیک و تحلیل شرایط محیطی که باعث چابکی در تصمیم­ گیری و انعطاف­ پذیری برای واکنش به فرصت­ها و تهدیدات جانبی می­شوند، حتماً از موضوعات روتین-روزمره اهمیت بالاتری دارند. لذا در «بی­سان» سعی می­شوند ضمن پایبندی به اصول تیم­سازی و قائل شدن ارزش برای ساختار سازمانی پیگیری امور هر بخش/حوزه بوسیله افراد ذی­ربط انجام شده و با استفاده از قواعد گزارش­دهی-گزارش­گیری مستمر، تخت بودن سازمان هم تا حد امکان حفظ شود.

- برای افزایش سطح دانش خودتان برای توسعه کیفی و فنی «بی­سان» چه می­کنید؟

رجوع به اسناد و مدارك مکتوب و کتابخانه­اي در حوزه­های مختلف مدیریتی، هنری و صنعتی (مهندسی نساجی) ضمن برگزاری جلسات مشورتی با اساتید و خبرگان مختلف برای به روز نگاه­داشتن اطلاعات شرکت

- روش جذب سرمایه شما به عنوان یک مدیر موفق چگونه بوده و در چه وضعیتی قرار دارد؟

همواره با این تصور که استقراض برای مجموعه­ های نوبنیان معادل سم مهلک عمل می­کند و طی طریق گام به گام و تدریجی باعث پایداری و شکل ­گیری باقوام­تری می­شود از جذب سرمایه خارجی (بیرون از شرکت) بر حذر بوده­ایم. بلکه سعیمان بر این بوده است تا با توسعه دادن سرمایه ­های داخلی شرکت ناشی از افزایش حیطه عملکردی خودمان، شرایط رشد و پیشرفتمان را فراهم سازیم. در نتیجه همین تفکر، به لطف خدا تقریباً می­توان این طور گفت که «بی­سان» از صفر لحظه نخست تا اکنون فرسخ­ها فاصله گرفته و این تنها به مدد همکاری بی­دریغ شرکای داخلی آن است.

- در مجموعه چه تعداد نیروی انسانی هست و مدیریت شما برای بهبود عملکرد آن­ها چیست؟

اکنون 15 نفر در بخش­های گوناگون با ما همکاری دارند که استفاده از کلیه قواعد تئوریکال پرورش و حفظ در مدیریت منابع­ انسانی مثل آموزش، ایجاد تعارضات انگیزشی (رقابتی)، بهبود سطح سازمانی و... را برای ایشان در دستور کار داریم.

- چه الگوی موفقی در کسب­وکار برای خود داشته اید؟

طیف کثیری از کارآفرینان و مدیران موفق داخلی/خارجی را به عنوان الگوی بالادستی در نظر دارم؛ اما اگر بخواهم یک نفر را به عنوان شاخص بیان کنم، جناب جک­ولش (از مدیران ارشد جنرال­ الکتریک) هستند که در بسیاری موارد از پیشروان مدیریت کسب­وکار پایدار در دنیا به حساب می ­آیند.

- نکته پایانی و توصیه شما به کارآفرینان و مدیران استارتاپی و خلاق؟

به عقیده بنده بیش از هر چیز، انجام دادن کار برای اعتلای کار (نه برای پول­دار شدن) راز موفقیت و ماندگاری کسب­ وکار در هر حوزه است. به عبارت بهتر اگر کسی برای پول­دار شدن کاری را انجام دهد، به احتمال زیاد به این مقصود خواهد رسید، اما پایدار و ماندگار نیست؛ لکن اگر کار را برای ارتقاء همان کار انجام دهد، نه تنها به پول و ثروتی می­رسد که به مراتب از حالت اول بیش­تر است، بلکه سنگ بنای پدیده­ای ماندگار و همیشگی را موجب شده است. البته به شرطی که صبوری ابتدائی در برابر سختی­ها و مشقت ­های گاهاً طاقت ­فرسای آن همواره در یاد بماند.

 

خلاصه مطلب :
گفتگو با مدیر مجموعه صنایع دستی بی سان

نوع محتوا: معرفی شرکتهای خلاق