اطلس کسب و کارهای خلاق

اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران، فرصتی برای شناخت جغرافیای صنایع خلاق

دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بیان اینکه مساله اصلی در اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران، مفهوم آمایش سرزمینی است، گفت: در هر برنامه ریزی‌ای چه از سمت فضای حاکمیت وسیاست گذاری‌های بالادستی و چه از سمت اکوسیستم و فعالان نیاز به شناخت فضای پیرامونی داریم و اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران، فرصتی برای شناخت جغرافیای صنایع خلاق است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران یکی از برنامه هایی است که پیشتر به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم  منتشر و در رویداد اینوتکس رونمایی شده بود در نشستی مورد تحلیل، نقد و بررسی قرار گرفت.هدف از این پژوهش اشراف اطلاعاتی نسبت به ظرفیت های مختلف حوزه صنایع خلاق در کشور برای تصمیم های سیاستی و همچنین انتخاب بهتر رویه های اقتصادی در این صنعت است.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی  و نرم با بیان اینکه مساله اصلی در اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران، مفهوم آمایش سرزمینی است، گفت: در هر برنامه ریزی‌ای چه از سمت فضای حاکمیت و سیاست گذاری‌های بالادستی و چه از سمت اکوسیستم و فعالان نیاز به شناخت فضای پیرامونی داریم. این مسئله در حوزه هایی مثل کشاورزی و صنعت هم مسبوق به سابقه است و هم  توجیه شفاف تری دارد. واقعیت این است که ما در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق از یک آمایش سرزمینی که نشان دهد زیرساخت های فرهنگی و انسانی کدام منطقه برای چه حوزه ای از صنایع خلاق مناسب تر است، برخوردار نیستیم؛ حال این زیرساخت می تواند اطلاعاتی مکفی ای را هم در مورد سابقه فرهنگی و هم جریان آموزشی ارائه کند.

 وی ادامه داد: از این رو از رهگذر اطلس کسب و کارهای صنایع خلاق ایران برآن شدیم کل دیتای زیرساخت های فرهنگی کشور را در یک قالب جمع کنیم تا هم برای سیاست گذار و هم برای اکوسیستم تصمیم گیری را تسهیل کنیم.

به گفته حسنلو، مزیت های گوناگونی در شهرهای مختلف داریم؛ مثلا سفال، مبل و منبت در همدان یکی از مزیت های ما است، حال اگر مثلا معاونت علمی بخواهد در حوزه صنایع خلاق تمرکز کند؛ حوزه CNC چوب در همدان یکی از امکان هایی است که می تواند در همدان توسعه پیداکند یا مثلا یکی از تکالیف قانونی ما در برنامه هفتم توسعه پارک ها و کارخانه های انیمیشن است، این در حالی است که تقریبا در شش استان کشور به طور شاخص تعداد دانشجوی انیمیشن بیشتری داریم. از این رو، اگر بخواهیم پارک هایی را برای این مهم ( انیمیشن) جانمایی کنیم، این شش استان ظرفیت بیشتری دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی  و نرم در توضیح دیگر کاربست های این اطلس افزود: از دیگر کاربردهای این اطلس، بررسی این نکته است که هر یک از انواع صنایع خلاق در کدام مناطق مغفول مانده اند؛ برای مثال ما در صنایع دستی و به طور مشخص سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم اما با این حال وضعیت اقتصاد خلاق در این استان، رضایت بخش نیست. این خود برای سیاستگذار جای بررسی دارد و این اطلس در دادن چنین داده هایی هم می تواند مثمر ثمر باشد.

وی ادامه داد: در سطح خرد هم اگر ما ظرفیت های منطقه ای خودمان را بشناسیم بهتر می‌توانیم کسب و کارهای مرتبط ایجاد کنیم؛ بنابراین، این دیتاها برای کسی که می خواهد یک بیزینس و یا یک  کسب و کار را راه بندازد بسیار می تواند کمک کننده باشد حتی اگر بتوانیم این داده ها را برای افراد خارج از کشور هم دسترس‌پذیر کنیم، در جریان صادرات هم قطعا می تواند اتفاقاهای خوبی را رقم بزند.

حسنلو با بیان اینکه الان پارادایم یا فضایی که در آن حضور داریم، حکمرانی شبکه ای است، تصریح کرد: در این پارادایم، الزاما حاکمیت توانایی تغییر همه اجزای زنجیره را ندارد. حاکمیت باید یک شبکه را ترسیم کند و خودش نیز به عنوان یک بازیگر مؤثر نقش آفرینی کند.

وی خاطرنشان کرد: رسالت حاکمیت در این اطلس، نخست، شفاف کردن، دوم  شناسایی بازیگران موثر در اکوسیستم و سوم ایجاد تعامل و اعطای نقش مهم و کلیدی به بازیگران اکوسیستم است و خود حاکمیت هم باید به عنوان یک بازیگر بتواند نقش خود را پیدا کند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUdy